12 martie 2009

Epava de la Costinesti

Despre epava de la Costinesti au aparut diverse legende, dar din 1968 pana acum nu s-a aflat adevarul adevarat al naufragierii pe malul romanesc al Marii Negre. Vasul se numea “Evanghelia” si naviga sub pavilion grecesc, unele surse sustin ca a apartinut vestitului magnatul Marco Aristotel Onassis, denumit şi “Grecul de Aur”. Daca intram pe taramul zvonurilor si se pare ca nu prea avem alta solutie, se spune ca, grecul s-a inteles cu capitanul sa esueze sau sa scufunde vasul, cu intentia de a incasa banii de asigurare, pentru ca nava mai avea drept de navigatie doar 2 ani. Se mai spune ca vaporul a esuat din cauza conditiilor de vizibilitate redusa, in timpul unei furtuni. Noaptea tarziu, vasul s-a apropiat foarte mult de mal, capitanul avand convingerea ca se afla in vecinatatea portului Constanta. Carena vasului a ramas blocata intre doua stanci in forma de V. Datorita costurilor mult prea mari de recuperare, ea a fost abandonata, intrand ulterior in patrimoniul statului roman si devenind simbolul Costinestiului. Parca impinsa de curiozitate si de un defect profesional am vrut sa aflu mai multe. Am scotocit prin toate paginile de internet si am mai gasit informatia amuzanta ca la momentul cu pricina, vasul era incarcat cu portocale si cum pe vremea comunistilor portocalele erau destul de rar intalnite prin magazine, localicii s-au bucurat sa manance gratis din marfa abandonata. Cat o fi adevar si cat fabulatie numai cei ce au vazut pot spune. Prin anii ’60 Costinestiul era un sat de pescari si pare greu de crezut ca un capitan ar fi putut confunda zona cu portul din Constanta. Dincolo de acest aspect, de ce sa vrea un armator plin de bani sa scape de un vas cu care putea sa mai transporte marfa cel putin 2 ani? Poate ca exact misterul cu care a fost invaluita aceasta esuare a dat nastere la tot felul de speculatii. Spre surprinderea mea am mai gasit niste informatii interesante, cum ca vasul a fost initial englezesc si construit pentru convoaiele atlantice. Pentru cei pasionati de epava de la Costinesti postez aceste date asa cum le-am gasit, link-uri cu ce au mai scris si altii, plus cateva imagini ale vasului, tot de pe net, unele din vremea cand purta numele englezesc, altele mai detaliate cu epava. Sincer eu nu sunt un bun inotator si nici nu cred ca as pune vreodata piciorul pe epava, de aceea nu ma pot lauda cu poze proprii...decat de la distanta.


Built: Harland-Wolffs, Belfast
ON: 16519
Dimensions: 431.4 x 57.3 x 33.6 feet
Tonnage: Gross: 7355 Net: 5120
Propulsion: 6-Cyl 2 S.C.S.A. Burmeister & Wain oil engine by the shipbuilder
Type: Refrigerated Cargo Liner
Launched: 28/5/1942 (Yard No. 1120) as Empire Strength for the Ministry of War Transport (Blue Star Line Ltd. managers)
Completed: 12/1942
Purchased: 15/3/1946 by Frederick Leyland & Co. Ltd., (Blue Star Line Ltd. managers) and renamed Saxon Star
Transferred: 1950 to Lamport & Holt Line Ltd., Liverpool
Transferred: 1954 to Booth S.S. Co. Ltd., Liverpool
Transferred: 1959 to Blue Star Line Ltd.
Sold: 8/1961 to D. L. Street Ltd., Cardiff for Ł117,000 and renamed Redbrook
Sold: 1965 to Hegif Compania Naviera S.A., Greece and renamed E. Evangelia
Grounded: 15/10/1968 of Constantza, Rumania and became a total loss


http://www.dezvaluiri.ro/exclusiv/278.html

http://www.independent-al.ro/vip/onassis-cel-mai-bogat-om-al-secolului--xx.html








Din vremea cand se numea Saxon Star



6 comentarii:

  1. Saxon Star in vremurile bune: http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=842281

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc! Este o imagine superba...
    Ce a fost si ce a ajuns.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am fost la Costinesti si arata exact la fel este o frumusete de epava

    RăspundețiȘtergere
  4. Poate doar o coincidenta, dar vad ca acest vas a fost construit exact pe acelasi santier naval ca si Titanic. Poate daca am timp ma interesez ce nave construite pe acelasi santier si s-au scufundat sau au fost abandonate in conditii mai misterioase.

    RăspundețiȘtergere
  5. Frumoase poze!Felicitari ! incearca www.valueromania.ro alaturi de tine putem promova romania !

    RăspundețiȘtergere
  6. ar fi imposibil ca vasul sa fie abandonat intentionat ar fi un raspuns ca in urma unui razboisa fie abandonat de marinarii care erau la bord si adusa de furtuna din larg.

    RăspundețiȘtergere